Nyt om Tagprojektet – Januar

Stort skadesomfang skaber forsinkelser

Som beskrevet i sidste nyhedsbrev har skadesomfanget desværre vist sig værre end forventet, hvorfor tagprojektet er forsinket. Forsinkelserne bunder hovedsageligt i følgende forhold:

  • Registrering og sanering tager længere tid end forventet grundet generelt højere skadesomfang.
  • Murkronen på karre 2 (etape 4) var ekstraordinært beskadiget. Der er lavet test på Karre 3-4, og det forventes ikke at problemet genopstår samme omfang her, ide murkronen på de to karréer er mere robust opbygget.
  • Konstatering af ægte hussvamp i en del af spærremmen, fodremme samt etagebjælker og spær, samt omfattende følgeskade af utæt varmerør, på etape 6.
  • Tilpasning af design og forløb, samt oparbejdelse af korrekt udskiftningsprocedure for atalievinder har taget længere tid end forventet.

På baggrund af erfaringerne er det skadesniveau, der ligger til grund for estimering af tidsplanen blevet opjusteret. Desuden er kravet til byggestyring blevet skærpet overfor Curacon. Efter en grundig gennemgang af tidsplanen er det bestyrelsens og vores rådgiveres overbevisning, at vi nu har en realistisk tidsplan, som med det skærpede styringsfokus også kan holdes. Det skal dog bemærkes, at der kan opstå yderligere forsinkelser, hvis der opstår yderligere uforudsete forhold på de kommende etaper.

Omkostningerne til forsinkelserne holdes inden for det oprindelige budget/mandat.

Den nye tidsplan kan downloades på hjemmesiden her.

Mindre forskydning i opstart for karré 1

Curacon har igen opmandet på byggepladsen, og for at kunne sikre en optimal udnyttelse af dette mandskab er arbejdet på karré 1 fremrykket. Det betyder, at det udestående arbejdet på gadesiden på karré 1 udføres samtidig med etape 10-12 på karré 3. Etape 12 vil være projektets afsluttende etape. Tidspunkter for opstart og rækkefølge fremgår af tidsplanen.

Vil du se det færdige resultat? Kom til åbent hus 26. februar

Hvis du er nysgerrig efter at se den nye kvist, atalievinduerne eller den nye trappeløsning i en færdig lejlighed, så har du mulighed for at komme til åbent hus den 26. februar kl. 16 på Struenseegade 41, 4.tv. Bestyrelsens taggruppe vil være tilstede til at svare på spørgsmål.

 Stormberedskab stod sin prøve

Med stormen Urd, der ramte i juledagene, viste stormberedskabet sig at fungere, som det skulle. En hel del af den lodrette plast løsnede sig, hvilket var helt planmæssigt idet afdækningsplasten er konstrueret til at løsne sig, hvis det blæser mere end 15. sekundmeter. Dette for at sikre, at der ikke kommer for stor belastning på stilladset, da det kan give skader på bygningen. Den løsnede plastik er reetableret.

Korrekt rydning af 5. sale er vigtig for projektets fremdrift

For at undgå at forsinke arbejdet, er det centralt, at 5. salene ryddes i henhold til, hvad der aftales ved forregistreringen, og at 5. salen først tages i brug, når der gives lov til det, dvs. at møbler ikke flyttes tilbage før afleveringsprocedure er gennemført. Curacon ønsker at være imødekommende og pragmatiske i forhold til behovet og mulighederne i den enkelte lejlighed, men har også måtte erfare, at afvigelser fra det aftalte i forhold til hvor meget og hvordan, der eventuelt kan opmagasieries på 5. salen skaber udfordringer for håndværkerne.  Curacon vil derfor have øget fokus på, at 5. salene er korrekt ryddet fremover. Det skal bemærkes, at 5. Salen som udgangspunkt ikke kan bruges til ophold eller opmagasinering under byggeperioden, medmindre andet er aftalt med Curacon.