AB Jojo’s bestyrelse informerer om stigstrengsprojektet

Kære beboere i AB JoJo,

Vi er nu så mange uger og opgange inde i vores store vandprojekt, at vi kan se, hvilke udfordringer, der går igen, og hvor, der er behov for, at vi informerer grundigere. Derfor får I nu denne orientering, som er den lange version af opslaget, der hænger i opgangene.

Til at starte med, vil vi gerne anerkende, at byggeprojekter er ubelejlige og bøvlede. Vi er i AB Jojo lige nu igang med et projekt til 62 mio. kroner, ofte med over 20 håndværkere på byggepladsen dagligt. Der er ikke noget at sige til, hvis man oplever det som en ordentlig mundfuld.

1) Hvem laver hvad?
For at alle er med på opgaver og rollefordeling, kommer her et lynoprids:

Projektet omfatter:

– komplet udskiftning af gamle koldt- og varmtvandsrør i alle vores bygninger, på bagtrapperne, i kældrene og inde i lejlighederne.
– opsætning af individuelle vandmålere i hhv. toilet/bad og køkken.
– udskiftning af termostater på alle radiatorer og justering af vores varmesystem.
– enkelte særskilte forbedringer, som f.eks. etablering af gårdtoiletter i gård 3 og 4.

Parterne i projektet:

AB Jojo er bygherre på projektet og har indgået kontrakter med Øens VVS og Sinuz. AB Jojo betaler regningerne og er den øverste myndighed på projektet.

Sinuz er vores rådgivende ingeniørfirma. Sinuz har daglig gang på byggepladsen og holder øje med at arbejdet bliver udført i overensstemmelse med tegningsmaterialet og den kontrakt, AB Jojo har indgået med Øens VVS.

Øens VVS er vores hovedentreprenør og udfører selve arbejdet på bygningerne. Øens VVS har både egne håndværkere og underentreprenører igang. Øens VVS er valgt som hovedentreprenør fordi de har mange års erfaring med lige netop denne type opgave og generelt har orden i sagerne. 

2) Hvad er status lige nu?

I skrivende stund har Øens VVS afsluttet karré 2 (bortset fra kælderen) og er i gang i hele karré 1. I karré 1 ser vi ind i en forlængelse på 14 dage, som kan gå hen og blive til tre uger.

Desuden er arbejdet i kælderen på karré 2 forsinket med indtil videre 14 dage.

3) Hvad skyldes forsinkelserne?

Forsinkelserne skyldes mange ting – her nogle eksempler i tilfældig rækkefølge:

  • vandføringen omkring enkelte lejligheder har vist sig mere kompliceret end forventet

– der er desværre beboere, som ikke får sørget for adgang til lejligheder og kældre, som varslet.

– tilfælde, hvor bygherre (AB Jojo) og entreprenør (Øens VVS) ser forskelligt på, hvad der er omfattet af projektet og hvad, der skal faktureres særskilt. Det skal afklares, før arbejdet kan fortsætte.

– uforudsete hændelser undervejs – f.eks. er vi løbet ind i akut behov for asbestsanering, en vandskade over flere etager og andre hændelige uheld. 

For at imødekomme en vis grad af uforudsigelighed lægger man elastik ind i planen. Desværre har det vist sig ikke at være tilstrækkeligt. Hvilket leder os til punkt 4:

4) Ændringer i byggeperioden pr. opgang

Vi må konstatere, at vi har forventet at opgange kunne afsluttes hurtigere end tilfældet er. Vi er derfor – efter at have drøftet sagen med Sinuz og vores advokat – gået med til at forlænge den generelle byggeperiode pr. opgang til 7 uger i stedet for de nuværende 6 uger. Til gengæld lover Øens VVS at alle lejligheder i opgangene fremover vil være færdige indenfor de 7 uger, og at det endelig sluttidspunkt stadig holder.

Nøgler bliver leveret retur til beboere når opgangen er afsluttet. Skulle det ske, at en detalje i en lejlighed forhindrer opgangen i at blive 100% afsluttet, vil Øens VVS fremover aftale nøgleaflevering særskilt med pågældende beboer, så resten af opgangen kan få nøgler retur

Den overordnede tidsplan for hele projektet (startdatoer for opgange og endelig slutdato for hele byggeriet) forbliver uændret. Det gælder også for karré 1.

5) Hvad kan vi fremover forvente af kommunikation fra Øens VVS?

Øens VVS kommunikerer til beboerne gennem web-appen, som fortsat kan installeres ved at scanne QR-koden sidst i dette brev. Beboere, der ikke har installeret appen får meldinger på papir i postkassen.

AB Jojo har indskærpet overfor Øens VVS, at opdaterede tidsplaner til hver en tid skal fremgå af appen. Vi har også aftalt at Øens VVS giver en status i appen hver 14. dag eller ved akut behov. Denne status skal bla. nævne hvilke opgange, som er afsluttet siden sidst.

Hvis du har brug for at tale med Øens VVS, så kan de fortsat kontaktes personligt i skurvognen på torsdage kl. 08:00-9:30, på tirsdage kl. 10.00 – 11.30 på telefon 33 60 32 46 og generelt på mail: jojo@oeens.dk

Akutnummer til akut opståede problemer foranledt af vandprojektet udenfor arbejdstid, såsom vandskade eller tilstoppede badevogne: 70701675. Nummeret er kun til akutte tilfælde, som ikke kan vente til næste dag. Hvis nummeret misbruges bliver man faktureret 4000 kr. ex. moms.

6) Vigtige datoer til jer i karre 3 og 4

Bestyrelsen inviterer igen til en halv times gennemgang på ejendomskontoret for de nysgerrige. Her vil en fra byggeudvalget vise eksempler på den ny rørføring og fortælle, hvordan en byggeperiode typisk foregår. 

Generel gennemgang af stigestrengsprojektet: 

04.12.2024 kl. 16:00 på ejendomskontoret.

Derudover er det ekstremt vigtigt at I sørger for at komme til beboermødet for jeres egen karré og at I er hjemme til for-registreringen. Sæt kryds i kalenderen: 

Beboermøde for karré 4:

  1. december 2024 kl.17-18:30 i krypten i Brorsons kirke

Beboermøde for karré 3:

For karre 3 er der beboermøde: 4. marts 2025 kl.17:18:30 i krypten i Brorsons kirke

For-registrering:

Foregår i tidsrummet 8:00-16:00 mandagen i ugen før opstartsugen – tjek tidsplanen.

Til beboermødet får I ansigt på nogle af Øens folk og kan stille generelle spørgsmål om projektet. 

Til for-registreringen kommer en byggeleder fra Øens ud i de enkelte lejligheder. Her tager de billeder af rør og installationer og giver besked om, hvad der skal flyttes eller ryddes for at skabe tilstrækkelig adgang.

Her kan I som beboere med fordel være proaktive og spørge, hvordan Øens VVS har tænkt sig at føre rørene. Fortæl også her, hvis du har konkrete planer om nedsænket loft eller andet, som kan have betydning for rørføringen. 

Den dag projektet går igang i jeres opgang, er det for sent at få disse ting med. Til den tid kommer der en håndværker, som har fået præcise instrukser i, hvordan han skal løse opgaven. Han har ikke lov til at afvige fra det. Så sørg for at være hjemme til for-registreringen.

7) Når enden er god, (bliv)er alting godt

Når vi er helt færdige engang i sensommeren 2025, kan vi glæde os over en række forbedringer af vores bygninger, som bla. betyder:

  • stabilt og tilstrækkeligt vandtryk i haner og brusere
  • renere vand i hanerne
    • jævn varme og bedre udnyttelse af varmen i systemet 
    • færre vandskader 
    • bedre betingelser for forsikring og belåning af vores fælles ejendomme

    Til jer, der står i det nu: Hold ud. Det er snart overstået. Til jer, der stadig venter: Hold ud. Det går fremad, og det går langt hen af vejen efter planen.

    Venlig hilsen 

    på vegne af AB Jojo’s bestyrelse, vandprojektudvalget

    QR-kode til at installere web-appen

     

  • Åbn kameraet i din telefon og scan QR-koden til venstre, så bliver du vejledt igennem installationen. Dobbelttjek at du får skrevet korrekt email, tlfnummer og adresse.